Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Nicole Veldhuijsen - WaarBenJij.nu Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Nicole Veldhuijsen - WaarBenJij.nu

Bandung

Blijf op de hoogte en volg Nicole

05 Augustus 2016 | Indonesië, Bandung

We bezoeken de botanische tuin van Bogor voor we naar Bandung vertrekken. Deze tuin is vroeger aangelegd om te experimenteren met exotische planten, kruiden en bloemen. Het resultaat is een prachtige tuin waarin van alles groeit. Ook 'Buitenzorg' staat in deze tuin.

Na een lange dag in de auto met vele files komen we eindelijk aan in Bandung. De stad waar mijn moeder is geboren en mijn schoonmoeder heeft gewoond en mijn oudste schoonzus is geboren. Wederom een grote stad met ontzettend veel verkeer waardoor er regelmatig een chaos ontstaat.

Ondertussen zien de we de wijken uit de Nederlandse tijd aan ons voorbij gaan. We herkennen ze aan de typische Nederlandse stijl en ook uit de verhalen die mijn moeder vertelde over de stad Bandung.

Net te laat arriveren we bij de angklungschool. Een school waar dagelijks een voorstelling wordt gegeven door voornamelijk kinderen. Angklung is een traditionele manier van muziek maken op een instrument van bamboe. Een specifiek geluid waarmee ze een aantal bekende nummers speelden. Verder is er een wajang voorstelling en worden er verschillende dansen getoond uit de verschillende streken van Indonesië.
Erg ontroerend om dit ze zien en te horen.

Voor we naar ons hotel gaan vraag ik onze gids of hij langs het ouderlijk huis van mijn moeder zou willen rijden. Voor ze stierf hebben we nog samen via Google Street View gekeken waar haar huis stond toe ze nog klein was. Deze afbeeldingen en wat foto's van oom Jeffrey hebben we meegenomen om het huis te kunnen vinden. Nog net voor het donker wordt vinden we het huis. We hebben wat foto's gemaakt en onze gids probeert bij de overburen na te gaan of bewoners meer weten over mijn familie die hier heeft gewoond. De overburen die we spreken stonden toevallig ook op de foto's die we hebben meegenomen van oom Jeffrey. We worden binnen hartelijk ontvangen en vragen of ze oma en hun gezin hebben gekend. De oude vrouw die op de foto stond is inmiddels bijna 100 jaar en begint enkele woorden Nederlands te spreken. Wat een bijzondere ontmoeting. Helaas hebben ze mijn oma niet gekend. Als we weer buiten staan is ook de buurman naar buiten gekomen. Hij kende onze familie wel en weet zelfs te vertellen dat kinderen (mama of broer/zus) in de bomen klommen. Na nog wat foto's vertrekken we weer, het is inmiddels donker geworden.

Wat een bijzondere ontmoeting, fijn dat we dit zo kunnen meemaken. Verdrietig dat we onze ervaringen niet meer kunnen delen met onze ouders.

De omgeving waar mijn schoonmoeder heeft gewoond bezoeken we niet meer, dit ligt te ver uit de buurt. In Gombong gaan we bekijken waar ze is geboren, later deze vakantie.

De volgende dag staat er een bezoek aan een vulkaan op het programma. We zijn erg moe en willen niet weer een paar uur in de auto zitten. We besluiten een dag rustig rondom het hotel te blijven en een shopping mall te bezoeken. Uiteraard gebruik gemaakt van het zwembad in het hotel.

We zijn door de straten van Bandung gelopen, ook een bijzondere ervaring op zich. Er is nauwelijks een stoep en overal staan eet kraampjes. Het verkeer raast aan je voorbij en als je wilt oversteken dan doe je het op goed geluk. Daar waar mogelijk een opening is in rijen van auto's en brommers steek je over en warempel ze stoppen echt!

Er zijn van die momenten dat jongens echte mannen beginnen te worden. Het moment was daar om FLoris en Thijmen te laten knippen. En dat doe je natuurlijk bij Barber Bos Gentlemen's Grooming in Bandung. Pieter met beide boys in de taxi en na 1,5 weer terug, fris gestyled. Na wat gegeten te hebben direct geslapen, de volgende ochtend moeten we om 8:00 uur weer vertrekken (mits de laundry op tijd terug is bij de receptie van het hotel)......Op weg naar Pangandaran, een vissersdorpje aan de zuidkust van Indonesië, op de grens van West-Java en Midden-Java.

• 05 Augustus 2016 - 18:25

Rani:

Wat een geweldige, maar ook emotionele ervaring lijken mij al die ontmoetingen! Volgens mij hebben jullie straks als jullie terug zijn echt een weekje vakantie nodig! Mooie koppies hebben de heren gekregen, wel wat beter dan kapper kop toch!
    Hopelijk was de was op tijd terug en kunnen jullie door naar de volgende bestemming. Lieve mensen, wat een feest om jullie zo te mogen volgen dank je wel daarvoor

• 06 Augustus 2016 - 13:37

Jetty Van Opstal:

Elke dag even checken of er weer iets staat over jullie reis en vandaag BINGO !
    Heerlijk te lezen en te zien hoe jullie alles ervaren. Ik krijg er een weemoedig gevoel bij.
    Ondanks dat ik niet naar Indonesië zal gaan snuif ik aan de roots van mijn herkomst door jullie verhaal. Prachtig dat jullie dit werkelijk met je gezin doet. Geniet met volle teugen.liefs van ons

• 06 Augustus 2016 - 17:51

Christine Frank Jasper:

Nou in Bandung aangekomen.
    Weer een stad met veel emoties voor jullie.
    Jaren geleden zat ik samen met mijn moeder en 2 zussen in de anklungschool.
    Prachtig om dat mee te maken.....
    Let goed op elkaar en ben benieuwd naar t volgend verslag.
    Vele knuffels en xxxxx van ons

• 07 Augustus 2016 - 08:58

Kim:

Mooi om te lezen! Het is een soort van kleine deja vu! Geniet van al het moois wat nog komen gaat

• 07 Augustus 2016 - 16:07

John En Ida:

Fijn om weer iets van jullie te horen en wat een leuke foto's. Gelukkig is ons moeder op plaats van bestemming, in gedachten waren we erbij. Geniet nog maar verder van jullie vakantie en we kijken uit naar jullie volgende verslag...... Groetjes John en ida